کتاب فرهنگ ساده زیستی و نقش آن در اقتصاد منتشر شد

کتاب فرهنگ ساده زیستی و نقش آن در اقتصاد نوشته سکینه آقازاده، حمید پارسایی و عیسی علیزاده توسط نشر عاصم منتشر شد. این کتاب به عنوان اولین کتاب مشترک نویسندگان است که توسط انتشارات عاصم منتشر می شود.

کتاب فرهنگ ساده زیستی و نقش آن در اقتصاد

نویسندگان در بخشی از مقدمه کتاب فرهنگ ساده زیستی و نقش آن در اقتصاد می نویسند:

سیره‌ی قرآنی اهل بیت عصمت و طهارت‌ الگویی برتر برای رهروان و سالکان طریق مـعرفت و سـرمشقی کامل برای‌ دوستداران آن بزرگواران در راستای بهبود وضعیت اخلاقی و ترمیم از جمله ویژگی‌های بارز و نمایان‌ اهل‌ بیت‌‌ وحی قناعت آن بزرگواران به‌ دارایی اندک خود اسـت. بـا یـک بررسی اجمالی‌ در کلام سیره‌ی قـرآنی مـعصومین بـرگ‌های‌‌ زرّین‌ از‌ این فضائل سترگ اخلاقی به دست‌ می‌آید. یک نمونه مشت از خروار ساده‎زیستی می‎باشد؛ که در آموزه‏های اسلام ساده‏زیستی مفهوم مقارن با زهد و قناعت دارد به گونه‏ای که برخی محققان در تعریف این واژگان دچار اختلاف شده‏ اند و برخی آن را مترادف هم دانسته‏اند، ساده‏زیستی نقش عمده و موثر در بهبود اقتصاد خانواده دارد، از این رو این‎پژوهش برآن است تا تاثیر این فرهنگ را در اقتصاد اسلامی بررسی کند. مبانی ساده‏زیستی در دو بخش جهان‏بینی و انسان شناسی و مبانی اقتصاداسلامی بررسی و در ادامه اصول ساده زیستی بر اساس متون اسلامی مورد تفحص و نقش آن در اقتصاد اسلامی تشریح و مولفه‏ های ساده‏زیستی نیز برهمین اساس بیان گردید.

ایشان در بخشی دیگر از مقدمه کتاب فرهنگ ساده زیستی و نقش آن در اقتصاد آورده اند:

مقوله‌ی ساده‌زیستی یکی از موضوعاتی است که تأثیر بسیار چشمگیری بر زندگی فردی و اجتماعی انسان‌ها دارد، اما متأسفانه در هیاهوی مدرنیته و عصر تکنولوژی کمتر به آن توجه می‌شود؛ درحالی‌‌که از نقطه‌نظر فرهنگ دینی و اسلامی ما، یکی از ارزش‌های متعالی به حساب می‌آید.
عصر ما، عصررویارویی فقرا واغنیاء است. از یک سو عده‌ای از مردم را می‌بینیم که چنان در مادیات غوطه‌ور شده و اسیر زرق‌وبرق و تجملات آن گردیده‌اند که گویی تمام هدف از حیات دنیوی انسان، بهره‌مندی از همین مادیات است و از سویی دیگر عده‌ای را شاهدیم که چونان راهبان تارک دنیا و اهل ریاضت، از جهان ماده به‌کلی بی‌خبرند و حتی در استفاده از حلال دنیا نیز به‌شدت بر خود سخت می‌گیرند؛ البته امروزه بیشتر مردم به زندگی از نوع اول متمایل شده‌اند و رشد روزافزون عوامل قدرت و ثروت و ترویج دائمی زندگی مصرف‌گرایانه در رسانه‌های جمعی، خطر روی آوردن به زندگی تجملاتی و فرو رفتن در مرداب دنیا را افزایش داده است.
با توجه به وضعیت فوق‌الذکر و با در نظر گرفتن آثار زیان‌بار زندگی تجملاتی از سویی و خطر فروغلتیدن کسانی که از زندگی تجملاتی دلزده شده‌اندوبه رهبانیت غیرمتشرعانه روی آورده اند، تلاش داریم که در این کتاب ویژگی‌های ساده‌زیستی و آثار مثبت آن‌ را بررسی کنیم تا از خطرات تجمل‌گرایی وغوطه ور شدن بیش از حد در مادیات در امان بمانیم.

نویسندگان کتاب فرهنگ ساده زیستی و نقش آن در اقتصاد در بخشی از متن کتاب هم می نویسند:

در باره فرهنگ، بیش از صد تعریف که هر یک از دیدگاهی خاص به این پدیده نظر دارد، ارائه شده است. اندیشمندانی فرهنگ را روش زندگی گروهی از مردم دانسته‌اند، که از یک نسل دیگر از طریق آموختن منتقل می‌شود، این تعریف به گونه‌ای کلی و اجمالی، حدود و مفهوم فرهنگ را بیان می‌کند. اما چنانچه بخواهیم به ارائه دقیق این تعریف با ذکر جزئیات بپردازیم، می‌توان گفت که فرهنگ، روش زندگی گروهی ازمردم می‌باشد که در برگیرنده الگوهای رایج تفکر و رفتار شامل: ارزش‌ها، اعتقادات، قواعد رفتار، نظام سیاسی، فعالیت اقتصادی و مانند آن است، که از نسلی به نسل دیگر از طریق آموختن و نه از راه توارث زیستی انتقال می‌یابد،. شاید جامعترین و مانعترین تعریف از فرهنگ، ویژه تایلر باشد. وی به سال ۱۸۷۱ م در کتاب خود با نام فرهنگ ابتدایی، فرهنگ را این گونه تعریف کرد:
«فرهنگ، مجموعه پیچیده‌ای است که شامل: معارف، معتقدات، هنرها، صنایع، فنون، اخلاق، قوانین، سنن و بالاخره تمام عادات و رفتار و ضوابطی است که فرد به عنوان عضو، از جامعه خود فرا می‌گیرد، و در برابر آن جامعه وظایف و تعهداتی را برعهده دارد.»

کتاب فرهنگ ساده زیستی و نقش آن در اقتصاد با ۱۲۲ صفحه وزیری در شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و قیمت ۱۰ هزار تومان منتشر شده است.

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما