کتاب ثواب و عقاب در کلام اسلامی منتشر شد

کتاب ثواب و عقاب در کلام اسلامی نوشته روح اللّه حججی نجف آبادی توسط نشر عاصم منتشر شد. این کتاب به عنوان اولین کتاب نویسنده است که توسط انتشارات عاصم منتشر می شود.

کتاب ثواب و عقاب در کلام اسلامی

نویسنده در بخشی از مقدمه کتاب ثواب و عقاب در کلام اسلامی می نویسد:

مباحث اعتقادي اساسِ زيرينِ اعمالِ بشري بشمار می‌روند از اين رو، اعتقاد به عقائد حق و دوري از اندیشه‌های باطل، پايه و اساس براي اعمال و رفتار صحيح و درست است.
يكي از مسائل اعتقادي كه در كلام اسلامي مطرح شده، مسأله ثواب و عقاب است. اين مسئله گاهي در ضمن بحث وعد و وعيد و گاهي زير مجموعه‌ی معاد و گاهي نيز تحت عنوان افعال الهي مطرح می‌شود و مسائلي از قبيل حقيقت و چيستي، ویژگی‌ها، احكام و مُوجِبات و مُسْقِطات ثواب و عقاب را شامل می‌شود.

وی در بخشی از متن کتاب ثواب و عقاب در کلام اسلامی آورده است:

کتاب حاضر در صدد بيان تمام جوانب ثواب و عقاب از نگاه متكلمان اسلامي است.
اهميت پژوهش در اين زمينه از آنجا روشن می‌شود كه اثر جامعي كه اين مسأله را از تمام جوانب و از نگاه تمام متكلمان بررسي كرده باشد وجود ندارد و اين اثر اولين پژوهشي است كه سعي كرده تمام نظريات و جوانب مسأله ثواب و عقاب را از نگاه تمام متكلمان اسلامي خصوصاً متقدمين بررسي كند.
مسأله ثواب و عقاب به زمان اولين پيامبر خدا كه حضرت آدم است باز می‌گردد در روايتي از امام صادق نقل شده كه حضرت آدم خطاب به شيث، پسر خود گفت:
«يا بُنَيَّ إنَّ اَجَلِي قَدْ حَضَرَ وَ أنَا مَرِيضٌ وَ إنَّ رَبِّي قَدْ أنْزَلَ مِنْ سُلْطانِهِ مَا قدتری وَ قَدْ عَهِدَ إليَّ فيما قَدْ عَهِدَ أنْ أجْعَلَكَ وَصِيِّي وَ خَازِنُ ما اسْتَوْدَعَنِي وَ هذا كِتابُ الْوَصِيَّةِ تَحْتَ رَأسِي وَ فِيهِ أثَرُ الْعِلْمِ وَ اسْمُ اللهِ الْأكبر ….. وَ فِيها جَمِيعُ ما تَحْتاجُ إليهِ مِنْ أمُورِ دِيْنِكَ وَ دُنْياكَ»
«اي پسرك من، بدرستي مرگ من فرا رسيده و من مريض هستم و پروردگار من از پادشاهي خود آنچه را كه می‌بینی نازل كرده است و در ضمن عهدهایش به من سفارش كرده است كه تو را وصي خود و نگهبان آنچه او به وديعه به من سپرده است قرار دهم و اين كتاب وصيت است كه در زير سر من است و در آن اثر علم و اسم اكبر خدا است…. و تمام آنچه در امور دنيا و آخرت ات به آن احتياج داري در آن وجود دارد»
در اين روايت تصريح شده است كه تمام امور ديني كه مورد احتياج است در وصيت حضرت آدم به شيث آمده است و يكي از مهمترين امور ديني اعتقاد به معاد است كه مسأله ثواب و عقاب مهمترين ركن معاد بشمار می‌رود.

نویسنده کتاب ثواب و عقاب در کلام اسلامی در ادامه می نویسد:

در كتاب گاتها كه سرودهاي زرتشت نبي است در موارد متعدد به اين مسأله اشاره شده است:
«اي مزدا اهورا، در پرتو خِرَد پاك و آتش عشق تو، سرنوشت دو گروه نيكان و بدان روشن خواهد شد و پاداش آنان را ارزاني خواهي داشت».
«اي مزدا، ترا آنگاه توانا و پاك شناختم كه در پرتو توانایی‌ات آرزوهاي ما را بر آورده می‌سازی، و دروغ پرستان را سزا می‌دهی و دوستانِ راستي را پاداش».
«بي گمان آنگاه زور و دروغ درهم خواهد شكست و آنان كه در نيكنامي كوشا هستند، بزودي؛ در سراي خوب منش نيك و مزدا و راستي بهم خواهند پيوست».
«و آن كه دُروند و دروغكار است تا عمري دراز زندگي را در تيرگي و بدبختي و آه و افسوس بسر خواهند برد و بد سرانجامي خواهد داشت، سرانجامي كه برخاسته از كردار زشت اوست».

کتاب ثواب و عقاب در کلام اسلامی با ۲۳۴ صفحه وزیری در شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و قیمت ۳۵ هزار تومان منتشر شده است.

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما