کتاب پلورالیسم دینی در بوته نقد برون دینی نگارش سرکار خانم الهام اوستادی توسط نشر عاصم منتشر شد. این کتاب از جمله کتابهایی است که به واکاوی بحث پیورالیسم دینی می پردازد.
کتاب پلورالیسم دینی در بوته نقد برون دینی دومین اثر نویسنده است که توسط انتشارات عاصم منتشر می شود.
نویسنده در بخشی از پیشگفتار کتاب پلورالیسم دینی در بوته نقد برون دینی می نویسد:
پلورالیسم یا کثرت گرایی اصصلاحی است که در ساحتهای گوناگون اخلاقی، سیاسی، معرفتی و… جلوه گر میشود و از آنجا که دین از اموری است که زندگی فردی و اجتماعی، مادی و معنوی شخص را تحت تأثیر خود قرار میدهد، پلورالیسم دینی به عنوان یک جریان فکری فلسفی که کثرت ادیان را به رسمیت میشناسد واجد اهمیت تلقی شده و جایگاه خود را در فکری گشوده است.
وی در بخش دیگری از پیشگفتار کتاب پلورالیسم دینی در بوته نقد برون دینی آورده است:
در جهانی كه سرشار از باورهای دینی و ادیان گوناگون الهی و غیر الهی همچون اسلام، مسیحیت، یهود، زرتشتی، بودایی، هندو، ویشنو و… است با وجود برخی وجوه اشتراک، همچنان وجوه اختلاف بارزی نیز میان آنها مشهود است و تکثر و تنوع دینی و مذهبی واقعیت مسلمی است که انکار ناپذیر است. در این بین پیروان هریک از ادیان کیش و آئین خود را برحق دانسته و آن را یگانه راه نجات و رستگاری بشرمیداند و همین ادعا منشأ بسیاری از مجادلات و مناقشات و جنگ و خونریزیها در طول تاریخ بشر شده است.
از طرفی با گسترش ارتباطات و تعاملات علمی و فرهنگی و اقتصادی و تجاری و آشنایی بیش از پیش انسانها با فرهنگها و ادیان و اعتقادات مردمان سرزمینهای دیگر، در مواجهه با این تنوع و تكثر پرسشهای عدیدهای مطرح گشت، از جمله اینکه آیا همه ادیان از حقیقت بهرهای دارند و همه بر حقند؟ آیا پیروان ادیان مختلف اهل نجاتند؟ و نهایتاً این تعدد و تكثر بالفعل در حوزه ادیان را چگونه باید تفسیر نمود؟
الهام اوستادی، نویسنده کتاب پلورالیسم دینی در بوته نقد برون دینی در بخش دیگری از پیشگفتار کتاب می نویسد:
به طور کلی در زمینه تبیین و تفسیر تنوع و تکثر ادیان به عبارت دیگر حقانیت و نجات بخشی ادیان، سه دیدگاه عمده وجود دارد: ۱- دیدگاه انحصار گرایی: حصر گرایان دین حق را تنها یك دین و در انحصار خود میدانند وجز خود، پیروان سایر ادیان را در گمراهی و شقاوت میدانند. ۲- دیدگاه شمولگرایی: شمولگرایان معتقدند حق یكی است ولی ذومراتب است و دین واجد حق را منحصر در دین خود میدانند ولی قائلند پیروان سایر ادیان نیز به نحوی میتوانند به نجات دستیابند. ۳- دیدگاه تکثر گرایی: این دیدگاه که به پلورالیسم شهرت دارد، بر آن است که حقیقت فقط یک دین یا یک سنت خاص نیست، بلكه حقهای بسیاری وجود دارد و ادیان متعدد برحق هستند.
در واقع پلورالیسم دینی دیدگاه جدیدی است که در واکنش به دیدگاههای تنگ نظرانه ماقبل است. این اندیشه در عرصه معرفت دینی مطرح شده است و حقّانیت را به طور نسبی برای همهی ادیان اثبات میكند و آموزههای آنها را مایه رستگاری و نجات پیروانشان برمیشمارد تا از این طریق با افزایش همبستگی ادیان از دامنه اختلافات و جنگهای بین پیروان ادیان کاسته و زندگی مسالمت آمیز را به ارمغان آورد.
نظریهپرداز نخستین و بنیانگذار نظریه پلورالیسم دینی جان هیک فیلسوف انگلیسی است که برای اثبات و استحکام آن، به مبانی و ادلهای چون تجربه دینی، معرفت شناسی کانت و تفکیک » نومن» از » فنومن» و با ارائه تعریف جدیدی از دین و رستگاری به معنای توانایی ایجاد تحول از خودمحوری به خدامحوری تمسک جسته است.
این کتاب، برآن است تا با بررسی پیشینه، زمینهها، علل گرایش وتبیین مبانی رویكرد پلورالیسم دینی رهیافتهای گویا و مثبت آن را روشن و نقاط ناگویای آن را آشكار سازد تا بدین وسیله با نقد برون دینی و پیامدهای پذیرش آن وجوه منفی آن را باز نماید.
کتاب پلورالیسم دینی در بوته نقد برون دینی با ۱۹۴ صفحه وزیری در شمارگان ۵۰۰ نسخه و قیمت ۶۰ هزار تومان منتشر شده است.
دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.