کتاب هوش هیجانی، ذهن آگاهی و خود تنظیمی هیجانی نوشته اسماعیل احمدخانلو، فلور صفاییان و سیما معانی فر توسط نشر عاصم منتشر شد. این کتاب به عنوان سومین کتاب نویسندگان است که توسط انتشارات عاصم منتشر می شود.
نویسندگان در بخشی از مقدمه کتاب هوش هیجانی، ذهن آگاهی و خود تنظیمی هیجانی می نویسد:
واکنش کلی و کوتاه به یک واقعیت غیر منتظره همراه با یک حالت عاطفی خوشایند یا ناخوشایند هیجان نامیده میشود. به هنگام هیجان قدرت تفکر و قدرت عمل میتواند فلج شده و یا قدرت یابد. سادهتر اینکه گاه هیجان ذهن را خالی میکند و فرد نه میتواند چیزی بگوید و نه انجام دهد. سالووی و مایر (۱۹۹۰) هیجانها را پاسخهای سازمان یافتهای تعریف میکنند که محل برخورد زیرسیستمهای دیگر روانشناختی بوده وسیستمهای فیزیولوژیکی، شناختی، انگیرشی و تجربهای را در بر میگیرد. مایر و سالووی همچنین هوش هیجانی را نوعی پردازش هیجانی میدانند که توجه به هیجانها ارزیابی صحیح آنها در خود و دیگران، نظم بخشی سازمان یافته آنها، و ابزار مناسب آنها را در بر میگیرد (ریو، ۲۰۰۱، ترجمة سید محمدي ۱۳۸۸).
ایشان در بخشی از مقدمه کتاب هوش هیجانی، ذهن آگاهی و خود تنظیمی هیجانی آورده اند:
با ارزیابی هوش هیجانی میتوان میزان موفقیتهای فرد را در زندگی فردی و اجتماعی پیش بینی كرد. برای ارزیابی، پنج بُعد در نظر گرفته میشود كه عبارتند از: رسش (پختگی)، دلسوزی، رعایت اصول اخلاقی، اجتماعی،
بودن واحساس آرامش. در بررسیها روشن شده است كه عوامل كامیابی افراد برجسته، ناشی از احساسات مثبتی است كه آنان در خود ایجاد میكنند و برعكس افراد ناموفق، كسانیاند كه احساسات منفی را در خود پرورش میدهند.
این عوامل احساسی مثبت عبارتند از: احساس عزت نفس، دوستداشتن و عزیزداشتن خویش، خویشتنپذیری، خوشمشربی، ماجراجویی، بردباری و… و از جمله احساسات منفی میتوان از بدبینی، ترس از شكست، اضطراب، احساس ناتوانی، احساس حقارت، ترس از تنبیه، احساس عدم امنیت، فرار از پذیرش مسئولیت، احساس گناه و… نام برد.
مطالعات و پژوهشهای ويليام و همكاران (۲۰۰۸) و چان ۲۰۰۷)) نشان میدهد که هوش هیجانی و حضور ذهن با خود كارآمدی و عملكرد بهتر در زمینههای ابراز وجود، استقلال، خوش بینی و خود تنظیمی افراد در ارتباط است.
نویسندگان کتاب هوش هیجانی، ذهن آگاهی و خود تنظیمی هیجانی در ادامه می نویسند:
کودکان استثنایی معمولاً تحت مراقبتهای عاطفی شدیدی هستند. انتظار بیش از حد معلمین، کمبود وقت آزاد و عدم امکان بازیهای کودکانه، خستهکنندگی ساعات درس و اینکه کودکان تیزهوش همواره به وسیله همکلاسیهای نرمال خودشان مورد تمسخر قرار میگیرند، ضمناً تصمیمگیری دیگران در مورد کودک باعث ناراحتی و عدم رضایت او میشود. توقع و فشار بیش از حد والدین موجب میشود آنچه یادگیری آن برای این کودکان شبیه بازی است تبدیل به زجر کشیدن شود. تحقیقات نشان داده که حتی دو کلاس یکی کردن هم یکی از فاکتورهای منفی است، زیرا این پرش موجب میشود که کودک دوستان و همکلاسیهای خودش را ترک کند و در کلاس جدید بهعلت اینکه کوچکتر از سایرین است به ندرت دوستی پیدا میکند.
این مسئله به حدی جدی است که این کودکان هنگام بزرگسالی دائم در غم کودکی از دست رفته خود هستند. کودکان تیزهوش استثنایی معمولاً در اثر فشار والدین و معلمان نتایج امتحانی خوبی بهدست میآورند، ولی سؤال این است که آنها بعداً در دانشگاه و در محل کار خود چه شرایط روحیای خواهند داشت؟
کتاب هوش هیجانی، ذهن آگاهی و خود تنظیمی هیجانی با ۱۴۱ صفحه وزیری در شمارگان ۵۰۰ نسخه و قیمت ۲۵ هزار تومان منتشر شده است.
دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.