کتاب فراشناخت، ذهن آگاهی و بهزیستی معنوی در کودکان تیزهوش نوشته سیما معانی فر، اسماعیل احمد خانلو و فلور صفاییان توسط نشر عاصم منتشر شد. این کتاب به عنوان دومین کتاب نویسندگان است که توسط انتشارات عاصم منتشر می شود.
نویسندگان در بخشی از مقدمه کتاب فراشناخت، ذهن آگاهی و بهزیستی معنوی در کودکان تیزهوش می نویسد:
تحقیقات روانشناسی نشان داده است که افراد تیزهوش معمولاً ثبات عاطفی بیشتری دارند، عموماً از محبوبیت بیشتری در بین افراد برخوردارند، خلاقیت بیشتری دارند، علایق گستردهتری دارند، به موقعیتهای اجتماعی بالاتری دست مییابند و از استقلال و انسجام شخصیتی بیشتری برخوردارند. برتری تحصیلی بتنهایی نمیتواند نشانه تیزهوشی باشد. چه بسا افرادی که در دروس مختلف نمرههای بالا به دست میآورند لیکن این نمرهها به دلیل استفاده زیاد از حافظه و یادگیریهای سطحی آنان است.
متاسفانه تصور بسیاری از مدیران ومعلمان آموزش و پرورش در زمینه شکوفایی تواناییهای خدادادی دانش آموزان سرآمد و ایجاد مدارس اختصاصی کودکان تیزهوش آن است که این مدارس گویا باید صرفاً انواع طولانیتر و مفصلتر محتوای دروس و تکالیف دانش آموزان عادی را به دانش آموزان ارائه کنند. اما حقیقت آن است که این دانش آموزان هم به معلمان ویژه و متخصص، هم به روشهای اکتشافی مسئله یابی در تدریس و هم به اهداف عالیتری به منظور تحصیل بنیانهای علمی و دستیابی به شخصیت سالمتر دارند (گالاگر، ۱۹۲۶).
ایشان در بخشی از مقدمه کتاب فراشناخت، ذهن آگاهی و بهزیستی معنوی در کودکان تیزهوش آورده اند:
تفاوت عمده كودكان تیزهوش با سایر كودكان، تفاوت در تفكر آنهاست. آنها با وجود كودكی، بزرگ میاندیشند و همین نكته، سرآغاز رفتار نامناسب والدین و اولیا مدرسه با آنهاست؛ چرا كه فراموش میکنند این كودكان در
مقایسه با همسالان خود عاقل و منطقیاند، نه در مقایسه با والدین خود! كودكان تیزهوش اغلب میپندارند علاقه والدین و آموزگاران و… به آنها تنها به دلیل برتری آنهاست. بدون این ویژگی كسی به آنها توجهی ندارد؛ بنابراین گاه سعی میکنند با پنهان كردن استعداد خود- اگر موفق بشوند- رفتار واقعی دیگران با خود را محك بزنند.
دكتر كاساندراما از مؤسسه خانواده دانشگاه نورث وسترن (۱۹۹۷) در بررسی مسائل و مشكلاتی كه ممكن است گریبانگیر كودكانی شود كه جنبه شناختیشان رشدی سریعتر و بیشتر از مؤلفههای عاطفیشان داشته، مشاهده كرد كه رشد پیشرس شناختی و تیزهوشی شناختی، همبستگی خیلی بالایی با موفقیت افراد در زندگی ندارد و میتوان گفت كه در دوران كودكی توجه به ابعاد عاطفی از اهمیت زیادتری برخوردار است.
نویسندگان کتاب فراشناخت، ذهن آگاهی و بهزیستی معنوی در کودکان تیزهوش در ادامه می نویسند:
یافتههای جدید بدست آمده در زمینه روانشناسی تربیتی، روانشناسی شناختی، آموزش ابزارهای ارزشمندی را برای آموزش و پرورش این مهارتهای شناختی فراهم کردهاند تا فرد بتواند به سطح بالاتری از اهداف یادگیری و شناخت برسد. یکی ازمهمترین پیشرفتهای نیمه دوم قرن بیستم، پیدایش نظریههایی است که بر نقش فرآیندهای عالی مؤثر بر مهار و هدایت فرآیندهای شناختی تاکید میکنند. این فرآیندهای عالیتر فراشناخت هستند که این عنوان ابتدا توسط فلاول(۱۹۷۹) مطرح شد. یافتههای پژوهشی زیادی نشان دادهاند که راهبردها و مهارتهای فراشناختی آموختنیاند (بیکر، ۱۹۸۴، کراس و پاریس، ۱۹۸۸، فنتازورافائل، به نقل از دال و همکاران، ۱۹۹۱). بر این اساس برنامههای زیادی نیز برای بهبود تواناییها و راهبردهای فراشناختی دانش آموزان تیزهوش تدارک دیده شده است.
ذهن آگاهی فرد را به ایجاد رابطه اساساً متفاوت با تجربه احساسهای درونی و حوادث بیرونی از طریق ایجاد آگاهی لحظه به لحظه و جهت گیری رفتاری مبتنی بر مسئولیت عاقلانه به جای واکنش پذیری اتوماتیک قادر میسازد. با به کارگیری هدفمند کارکردهای عالی ذهن از جمله توجه، آگاهی، نگرش مهربانانه، ذهن آگاهی میتواند به طور مؤثر بر واکنشهای هیجانی از طریق بازداری قشری سیستم لیمبیک کنترلی اعمال نماید (کابات زین،۲۰۰۳). بنابراین افرادی که سطوح بالاتر ذهن آگاهی را نشان میدهند، تفکرات خودآیند منفی کمتری نشان میدهند و معتقدند که قادرند خود را از چنین تفکراتی رها نمایند. (فریون، لوانس، ماراج، دوزیس و پاتریج، ۲۰۰۶). استفاده از ذهن آگاهی میتواند شیوه فراشناختی پردازش را به کار گیرد و انعطاف پذیری در پاسخ به تهدید را افزایش دهد. (تونی آتو، ۲۰۰۴).
کتاب فراشناخت، ذهن آگاهی و بهزیستی معنوی در کودکان تیزهوش با ۱۲۵ صفحه وزیری در شمارگان ۵۰۰ نسخه و قیمت ۲۰ هزار تومان منتشر شده است.
دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.