کتاب درمان اختلال بیش فعالی و نقص توجه کودکان

کتاب درمان اختلال بیش فعالی و نقص توجه کودکان نوشته فلور صفاییان، سیما معانی فر و اسماعیل احمدخانلو توسط نشر عاصم منتشر شد. این کتاب به عنوان اولین کتاب نویسندگان است که توسط انتشارات عاصم منتشر می شود.

کتاب درمان اختلال بیش فعالی و نقص توجه کودکان

نویسندگان در بخشی از پیشگفتار کتاب درمان اختلال بیش فعالی و نقص توجه کودکان می نویسند:

كودكان قشر عمده‌ای از جمعیت جهان را تشكیل می‌دهند به طوری كه در كشورهای در حال توسعه، سهم این قشر از كل جمعیت تقریباً به ۵۰ درصد می‌رسد (نریمانی، سلیمانی و ابوالقاسمی،۱۳۹۱). در هرجامعه سلامت كودكان و نوجوانان اهمیت ویژه‌ای دارد وتوجه به بهداشت روانی آنان كمك می‌کند تا از نظر روانی وجسمی سالم بوده و نقش اجتماعی خود را بهتر ایفا كنند. در این راستا، شناخت صحیح ابعاد مختلف جسمی و روانی این گروه سنی و كوشش در راه تأمین شرایط مادی ومعنوی مناسب برای رشد بدنی، عاطفی و فكری آنان واضح‌تر از آن است كه احتیاج به تأكید داشته باشد (خدام، مدانلو، ضیایی، طیبه و كشتكار، ۱۳۸۸؛ هارلند، ریجنولد، بروگمن، ورلوو-ونهوریک، ورهولست، ۲۰۰۰).

ایشان در بخشی دیگری از پیشگفتار کتاب درمان اختلال بیش فعالی و نقص توجه کودکان آورده اند:

اختلال نارسائی توجه/بیش فعالی شایع‌ترین اختلال رشدی- عصب شناختی در کودکان است که برآورد می‌شود ٣ تا ٧ درصد از کودکان مبتلا به آن هستند. ویژگی‌های اولیه‌ی این اختلال از سال‌های اولیه رشد یعنی قبل از ورود به مدرسه شروع می‌شود اختلال نقص توجه/بیش فعالی اختلالی است که در آن پر تحرکی، بی توجهی و رفتارهای ناگهانی بیشتر و شدیدتر از کودکان دیگر وجود دارد و در پسرها شایع‌تر است. ممکن است در بعضی بیشتر علائم پرتحرکی و رفتارهای ناگهانی و در گروهی علائم بی توجهی بیشتر دیده شود. علائم این بیماری قبل از ۷ سالگی شروع می‌شود ولی اغلب در دوران مدرسه مشکلات جدی ایجاد می‌گردد (بارکلی، ۲۰۰۶).

نویسندگان کتاب درمان اختلال بیش فعالی و نقص توجه کودکان در ادامه می نویسند:

بازی درمانی رویكردی ساختارمند و مبتنی بر نظریه درمان است كه فرایندهای یادگیری و ارتباط سازگارانه و بهنجار كودكان را پایه ریزی می‌کند (لندرث، ۱۳۹۰). در بازی درمانی به كودك فرصت داده می‌شود تا احساسات آزار دهنده و مشكلات درونی خود را از طریق بازی بروز دهد و آن‌ها را به نمایش درآورد. بازی درمانی کاری خلاقانه در روان درمانی کودکان است (فیپس و ساندز، ۲۰۰۶). بازی به عنوان یک روش صحیح و درست در درمان کودکان است. زیرا کودکان اغلب در بیان شفاهی احساساتشان دجار مشکل هستند. از راه بازی کودکان می‌توانند موانعشان را کاهش داده و احساساتشان را بهتر نشان دهند (پرتر، هراندز و جوسی، ۲۰۰۷). روان تحلیل گرانی چون فروید، آنا فروید و ملانی کلاین از نظریه‌های بازی درمانی در مورد کودکان، به عنوان یک وسیله درمانی استفاده کرده‌اند (نونتنی،۲۰۱۲). بازی برای رشد کلی سلامت همه کودکان ضروری است. از آنجایی که بازی مقدمه یادگیری و وسیله‌ای برای پرورش رشد کودک است، کودک به وسیله‌ی بازی یاد می‌گیرد گوش کند، آموزش‌ها را دنبال کند، به دستورالعمل‌های بازی پاسخ دهد، تصمیم گیری کند و مهارت‌های خود را پرورش دهد. کودکان هنگام بازی می‌توانند به نتیجه‌ی رفتار خود پی ببرند، دیدگاه‌ها و احساساتشان را بیان نمایند. با خیال پردازی آرزوهایشان را به واقعیت نزدیک نمایند و بر نگرانی‌ها و اضطراب‌هایشان فائق شوند. بازی در زندگی كودكان نقش حساس و مهمی‌دارد. كودكان نه تنها از بازی لذت می‌برند بلكه در ضمن بازی فرصتهای را برای بیان احساسات خود پیدا می‌كنند. در حین بازی چگونگی ابراز عواطف و كنترل آنها را فرا می‌گیرند (سلاوین، ۱۹۹۴).

کتاب درمان اختلال بیش فعالی و نقص توجه کودکان با ۱۲۸ صفحه وزیری در شمارگان ۵۰۰ نسخه و قیمت ۲۵ هزار تومان منتشر شده است.

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما